מתי יש צורך בטיפול שורש?

רבים בקרב הציבור הרחב נרתעים ואף מצטמררים כאשר הם שומעים את הבשורות המרות בנוגע לכך שעליהם לעבור טיפול שורש. עם זאת, מה שרבים לא מודעים אליו הוא שלפני שהטיפול המיוחד הזה התפתח, הדרך היחידה לטפל במצבים שבהם מטפלים כיום בעזרת טיפול שורש הייתה באמצעות עקירה. מדובר על מצבים שבהם התרחשה טראומה לשן שבעקבותיה המוך של השן נחשף לזיהום חיצוני או על מצבים שבהם מחלת העששת הצליחה לפלס את דרכה מבעד לשכבת הדנטין וזגוגית השן ולהגיע למוך השן.

אז והיום

ההתרבות של החיידקים המזיקים ברקמת המוך גורמת לחולים לסבול מכאבים חמורים במיוחד ועל כך יוכל להעיד כל מי שאי פעם סבל מהתופעה. בנוסף לכך, החדירה של החיידקים לרקמת המוך יכולה להחמיר ובשלב הזה הסיכוי לזיהום של העצם גדול מאוד. זוהי הסיבה שבעבר על מנת לפתור את הכאבים ולהפחית את הסיכוי לזיהום חמור של העצם, נהוג היה לעקור את השן הפגועה.

היום לעומת זאת ניתן פשוט לבצע טיפול שורש שבו פותחים את השן, מסלקים את רקמת המוך, מסלקים את העששת, מנקים את תעלות שורש השן וממלאים את השן הפגועה בחומר מילוי מיוחד. הטיפול כולו מתבצע תחת הרדמה מקומית ובמידה ומבצע אותו מומחה לטיפולי שורש הוא לא אמור לגרום למטופל כאבים למעט כאבים קלים יחסית שניתן לטפל בהם באמצעות משככי כאבים פשוטים.

בכמה מפגשים מבצעים את הטיפול?

הבחירה בכמות המפגשים מתבצעת בהתאם לצורך. במקרים מסוימים ניתן להשלים את הטיפול במפגש אחד בלבד אך במקרים אחרים יהיה צורך לקיים מספר מפגשים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלעתים הנזק לשן שנגרם לרוב בגלל העששת שהצליחה להתפשט ולפרק את השן בצורה מסיבית, כה רב עד כי אין מנוס מלהשתיל בורג לייצוב השן באחת מתעלות השורש ולאחר מכן לבנות עליו כתר. רק במקרים הקלים בהם נראה כי אין סימני דלקת עמוקה או נמק בשן ניתן יהיה לבצע את הטיפול בפעם אחת ולסיים אותו בהתקנת סתימה רגילה בשן הפגועה לאחר המילוי שלה בחומר הסתימה.

יש לציין כי טיפול שורש מתבצע תוך כדי מעקב אחרי מצב השן. לפני שמבצעים את הטיפול נהוג לבצע צילום רנטגן ותוך כדי הצילום מבצעים צילומים נוספים על מנת לוודא כי הטיפול מתנהל כהלכה ולכן יש לקחת בחשבון כי תכנית הטיפול נתונה לשינויים.

הטיפול שאסור לדחות

אחת הטעויות שאנשים שמתבשר להם שהם צריכים לעבור טיפול שורש נוטים לעשות היא לדחות את הטיפול או לוותר עליו כליל. מדובר על טעות פטאלית משתי סיבות – האחת היא שלרוב כל אותם אנשים סובלים מכאבי תופת ולא אחת מתמכרים למשככי כאבים והשנייה היא שככל שהטיפול החשוב יידחה ויתעכב, כך גדל הסיכון לזיהום של העצם. לפיכך בכל הקשור לביצוע של טיפול שורש, החיפזון בהחלט לא מהשטן.

כמו כן חשוב מאוד שלא להתמהמה בין ביצוע השלבים השונים של הטיפול במידה ומדובר על טיפול שורש שמבוצע במספר פגישות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכל עיכוב בתהליך המלא יכול להוביל להיווצרות של סיבוכים ויכול להגדיל את הסיכוי לחדירת חיידקים לשן הפגועה.